Місія ООН у ДРК заснована відповідно до Резолюції № 1279 (1999) Ради Безпеки ООН від 30 вересня 1999 року після підписання в липні 1999 року ДРК та 5 країнами регіону Лусакського Договору про припинення вогню.

1 листопада 1999 року Генеральний секретар Кофі Аннан рекомендував продовжити мандат до 15 січня 2000 року.  Хоча направлена в регіон розвідувальна група  не здійснила обов'язкової ознайомлювальної поїздки, Кофі Аннан звернувся із проханням до Ради Безпеки ООН дозволити розгортання МООНДРК і розмістити до 500 військових спостерігачів за умови, що будуть виконані всі умови, що стосуються військових аспектів. 13 листопада він призначив Камеля Морджані (Туніс) своїм Спеціальним представником у ДРК.

У своїй резолюції 1273 (1999) від 5 листопада Рада Безпеки продовжила мандат до 15 січня 2000 року. А у резолюції 1279 (1999) від 30 листопада Рада ухвалила, що персоналом МООНДРК є персонал, санкціонований до цього, і заявила про свій намір ухвалити рішення щодо його подальшого розгортання на основі рекомендації Генерального секретаря. Основною умовою було прискорення розробки концепції миротворчої операції на основі оцінки умов з огляду на питання безпеки, свободи пересування й співробітництва сторін, що підписали Угоду про припинення вогню.

24 лютого 2000 року у своїй резолюції 1291 (2000) Рада Безпеки ухвалила продовжити мандат МООНДРК до 31 серпня 2000 року й уповноважила розширення Місії до 5537 військовослужбовців, у тому числі щонайменше до 500 спостерігачів або більше, якщо Генеральний секретар визначить, що в цьому є необхідність і це може бути виконано в рамках загальної чисельності й структури миротворчих сил, а також відповідний цивільний персонал, зокрема з прав людини, гуманітарних питань, питань доступу до інформації, питань захисту дітей, політичних питань, медичного обслуговування й адміністративної підтримки. Рада Безпеки також попросила Генерального секретаря рекомендувати будь-які додаткові необхідні міри, які можуть знадобитися для досягнення позитивних результатів.

У своїй спеціальній доповіді по ДРК від 10 вересня 2002 року Генеральний секретар відзначив, що вдалося досягти певних позитивних результатів, включаючи вивід із ДРК 23 400 руандійських військовослужбовців, вивід військ Зімбабве й Анголи і взяття сторонами зобов'язання щодо досягнення угоди про врегулювання політичної кризи у країні. З метою надання сторонам допомоги в дотриманні ними своїх зобов'язань стосовно досягнутих домовленостей, Генеральний секретар запропонував внести зміни в структуру й конфігурацію контингенту й зосередити увагу його діяльності на операції в східній частині країни, а також зміцнити його потенціал, необхідний для проведення роззброєння, демобілізації, репатріації, розселення й реінтеграції шляхом створення передових сил. Було передбачено, що такі сили передового базування будуть складатися із двох потужних оперативних груп, що базуються в Кінду й Кісангані, а також одного резервного батальйону, підрозділів річкового патрулювання й спеціалізованих допоміжних підрозділів.

Відповідно до рекомендації Генерального секретаря, Рада Безпеки у своїй резолюції 1445 від 4 грудня 2002 року санкціонувала розширення МООНДРК до чисельності в 8700 військовослужбовців у складі двох оперативних груп.

У своїй другій спеціальній доповіді по ДРК від 27 травня 2003 року Генеральний секретар зазначив, що мирний процес уже вийшов за рамки Лусакської угоди й вступив у нову стадію, що буде потребувати всебічної участі й допомоги з боку Організації Об'єднаних Націй і міжнародного співтовариства в цілому. Тому основна діяльність МООНДРК повинна бути  спрямована на сприяння й надання допомоги у врегулюванні політичної кризи, і Місію треба відповідним чином реорганізувати й розширити.

У своїй резолюції 1493 від 28 липня 2003 року Рада Безпеки санкціонувала додаткове збільшення чисельності військ, довівши його до 10 800 чоловік. Одночасно Рада ввела на 12 місяців ембарго на поставки зброї в східні райони країни - Ітурі й Північну й Південну Ківу, де тривав збройний конфлікт.

1 жовтня 2004 року Рада Безпеки у своїй резолюції 1565 санкціонувала збільшення чисельності сил Місії ще на 5 900 військовослужбовців. Хоча новий затверджений максимум загальної чисельності персоналу (16 700 чоловік) виявився набагато нижчим від рекомендованої Генеральним секретарем у його доповіді чисельності в 23 900 військовослужбовців і 507 цивільних поліцейських. Він заявив, що цей крок дозволить зміцнити оперативний потенціал Місії, що на той момент була серйозно недоукомплектована.

У тій же резолюції Рада доручила МООНДРК реалізацію нових функцій, у тому числі забезпечувати захист цивільних осіб, «яким безпосередньо загрожує фізичне насильство».

У резолюції МООНДРК було також доручено інспектувати, за необхідності - без попереднього повідомлення, вантажі літаків та інших транспортних засобів у Північному і Південному Ківу та в Ітурі для забезпечення дотримання заборони на торгівлю зброєю в цьому регіоні. Він також доручив МООНДРК збирати й знищувати виявлені в ДРК зброю й військову техніку як результат порушення міжнародних санкцій.

Крім того, Рада поставила перед МООНДРК цілий ряд завдань із забезпечення підтримки перехідного уряду національної єдності ДРК шляхом поліпшення умов щодо безпеки й надання допомоги в заохоченні й захисті прав людини.

Мандат МООНДРК, що діє в співробітництві зі Спільною військовою комісією, включає наступне:

  • контроль за здійсненням Угоди про припинення вогню й розслідування порушень припинення вогню;
  • встановлення й підтримка постійного зв'язку з польовими штабами збройних сил всіх сторін;
  • розробка протягом 45 днів після прийняття чинної резолюції плану дій стосовно виконання Угоди про припинення вогню всіма, кого це стосується, із зосередженням уваги на досягненні наступних цілей: збір і перевірка військової інформації про сили сторін, забезпечення дотримання сторонами припинення бойових дій, роз'єднання й передислокацію їхніх сил, загальне роззброювання, демобілізація, розселення та реінтеграція всіх членів всіх збройних угруповань;
  • робота зі сторонами конфлікту з метою звільнення всіх військовополонених і осіб, затриманих у результаті війни, та передачі тіл загиблих у співробітництві з міжнародними гуманітарними установами;
  • контроль і перевірка роз'єднання сил сторін та їхньої передислокації;
  • у межах своїх можливостей і районів розгортання, контроль за дотриманням положень Угоди про припинення вогню, що стосуються поставок боєприпасів, зброї й іншого військового майна;
  • надання гуманітарної допомоги й спостереження за дотриманням прав людини зі зверненням особливої уваги на вразливі групи, включаючи жінок, дітей і демобілізованих солдатів, якщо МООНДРК вважає, що це не виходить за межі її можливостей, і в прийнятних умовах, у тісному співробітництві з установами Організації Об'єднаних Націй, пов'язаними з нею організаціями й неурядовими організаціями;
  • тісне співробітництво у процесі переговорів, надання підтримки й технічної допомоги та координація діяльності з іншими установами Організації Об'єднаних Націй;
  • направлення експертів з розмінування для оцінки масштабів проблеми, координацію діяльності з розмінування, розробка плану розмінування й прийняття (якщо буде потреба),  термінових заходів щодо розмінування.

Діючи на підставі розділу VII Статуту Організації Об'єднаних Націй, Рада Безпеки також ухвалила, що МООНДРК може вживати необхідні дії в межах районів розгортання своїх піхотних батальйонів і, якщо МООНДРК вважає, що це не виходить за межі її можливостей, забезпечувати захист персоналу, об'єктів, споруд і майна Організації Об'єднаних Націй і СВК, безпеку й свободу пересування свого персоналу й захист цивільних осіб, що перебувають під прямою загрозою фізичного насильства.

Оскільки в Демократичній Республіці Конго почався новий етап політичного розвитку, з 1 липня 2010 року місія Організації Об'єднаних Націй у цій країні стала називатися Місія Організації Об'єднаних Націй зі стабілізації в Демократичній Республіці Конго, відповідно до резолюції 1925 (2010) Ради Безпеки від 28 травня 2010 року.

У результаті одноголосного прийняття резолюції 1925 (2010) відповідно до розділу VII Статуту ООН, Рада Безпеки ухвалила, що МООНСДРК буде діяти до 30 червня 2011 р., уповноваживши Місію зосередити збройні сили на сході ДРК, залишивши при цьому резерв збройних сил для потенційного оперативного перерозподілу в інші регіони.

Рада Безпеки ухвалила, що МООНСДРК може включати не більше 19 815 військовослужбовців, 760 військових спостерігачів, 391 поліцейського й 1050 співробітників сформованих поліцейських підрозділів. Наступна реорганізація МООНСДРК буде визначатися фактичним розвитком ситуації, у тому числі: завершенням поточних воєнних операцій у провінціях Ківу й у провінції Східне Ітурі; підвищенням авторитету уряду в щодо захисту населення, а також консолідацією державної влади по всій території країни.

Визначивши пріоритетом захист цивільного населення, Рада дозволила МООНСДРК приймати всі необхідні заходи щодо реалізації мандата по захисту, включаючи належний захист цивільного населення, працівників гуманітарних операцій, захисників прав людини в умовах безпосередньої загрози фізичного насильства, а також захист співробітників, об'єктів, будівель і майна ООН. Також Місія повинна підтримувати спроби уряду у боротьбі з безкарністю, забезпечувати захист цивільного населення від порушень міжнародного законодавства з прав людини й гуманітарного права.

Потім Рада доручила  МООНСДРК контролювати дотримання ембарго на поставки зброї, що було уведено резолюцією 1896 (2009), а також конфісковувати або збирати будь-яку зброю й бойову техніку, на які на території країни поширюється заборона.

Разом з міжнародними партнерами МООНДРК буде надавати підтримку уряду у зміцненні його військового потенціалу, включаючи військову юстицію й військову поліцію; надавати підтримку з реформування поліції; розвивати й впроваджувати багаторічну спільну програму ООН зі здійснення правосуддя з метою розвитку мережі з питань кримінального правосуддя, поліцейських і судових органів, а також в'язниць у  регіонах, яких торкнулися конфлікти; крім цього потрібна стратегічна підтримка програм на центральному рівні в Кіншасі й необхідно надавати підтримку уряду Конго у консолідації державної влади на території, звільненої від збройних угруповань.

Також Рада доручила МООНСДРК надавати в межах своїх можливостей і ресурсів технічну й матеріально-технічну підтримку для організації виборів у місцеві й державні органи влади у випадку явного звернення конголезької влади за допомогою.

Строк  мандата   Місії  ООН по стабілізації ситуації в ДРК продовжено до 30 червня  2013  року згідно положень Резолюції 2053 (2012) Ради Безпеки від 27 червня 2012 року.

Метод фінансування: нарахування внесків, що підлягають внесенню на Спеціальний рахунок.

Затверджений бюджет на період з 1 липня 2012 року по 30 червня 2013 року: 1 402 278 000 дол. США (брутто).

 Склад та чисельність місії.

У результаті одноголосного прийняття резолюції 1925 (2010) відповідно до Розділу VII Статуту ООН, Рада Безпеки ухвалила, що, крім відповідних компонентів з цивільних питань, питань судової системи й виправних установ, МООНСДРК може включати не більше 19 815 військовослужбовців, 760 військових спостерігачів, 391 поліцейського й 1050 співробітників сформованих поліцейських підрозділів. Наступна реорганізація МООНСДРК буде визначатися фактичним розвитком ситуації, у тому числі: завершенням поточних воєнних операцій у провінціях Ківу й у провінції Східна; підвищенням потенціалу уряду в справі захисту населення, а також консолідацією державної влади по всій території країни.

Станом на 30 листопада 2012 року до складу місії входили :

військовослужбовці - 19 154 (з них особовий склад - 17 049, військові спостерігачі - 693, поліцейські - 1 412); міжнародний цивільний персонал - 977; місцевий цивільний персонал - 2 895 і добровольці ООН – 579.

Примітка: статистика щодо міжнародного й місцевого персоналу станом на 31 жовтня 2012 року.

Країни, що надали військовий персонал: Алжир, Бангладеш, Бельгія, Бенін, Болівія, Боснія й Герцеговина, Буркіна-Фасо, Гана, Гватемала, Гвінея, Данія, Єгипет, Замбія, Індія, Індонезія, Йорданія, Ірландія, Іспанія, Ємен, Камерун, Канада, Кенія, Китай, Малаві, Малайзія, Малі, Марокко, Мозамбік, Монголія, Непал, Нігер, Нігерія, Норвегія, Об'єднана Республіка Танзанія, Пакистан, Парагвай, Перу, Польща, Російська Федерація, Румунія, Сенегал, Сербія, Об'єднане Королівство, Сполучені Штати Америки, Туніс, Україна, Уругвай, Франція, Чеська Республіка, Швейцарія, Швеція, Шрі-Ланка й Південна Африка.

Країни, що надали співробітників цивільної поліції: Бангладеш, Бенін, Буркіна-Фасо, Гвінея, Єгипет, Індія, Йорданія, Іспанія, Ємен, Камерун, Кот-д'Івуар, Мадагаскар, Малі, Нігер, Нігерія, Норвегія, Пакистан, Російська Федерація, Румунія, Сенегал, Того, Туреччина, Україна, Уругвай, Франція, Центральноафриканська Республіка, Чад, Швеція.

Число загиблих:

  • військовослужбовці — 29;
  • поліцейські — 3;
  • військові спостерігачі — 2;
  • міжнародний цивільний персонал — 11;
  • місцевий цивільний персонал — 7.

 

Миротворчий персонал МВС України:
чисельність, національні правові підстави участі.

- «...направити миротворчий контингент  загальною  чисельністю  до  280 військовослужбовців та миротворчий   персонал   (військових   спостерігачів)    загальною чисельністю до 25 військовослужбовців Збройних Сил України та осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ (відповідно до Указу Президента України «Про направлення миротворчого контингенту  і миротворчого персоналу для участі України   в Місії Організації Об'єднаних Націй у Демократичній Республіці Конго та миротворчого контингенту для участі України в Тимчасових силах Організації Об'єднаних Націй у Лівані» від 20 червня 2000 року N 806/2000 та Указу Президента України “Про додаткове направлення миротворчого персоналу України до Місії Організації Об'єднаних Націй у Демократичній Республіці Конго”від 31 липня 2002 року №681/2002 )

На даний час  неозброєний миротворчий персонал з числа працівників МВС складає 5 осіб.

Правові підстави:

  • Закон України «Про участь України в міжнародних миротворчих операціях» від 23 квітня1999 року  N 613-XIV
  • Указ Президента України «Про направлення миротворчого контингенту  й миротворчого персоналу для участі України   в Місії Організації Об'єднаних Націй у Демократичній Республіці Конго та миротворчого контингенту для участі України в Тимчасових силах Організації Об'єднаних Націй у Лівані» від 20 червня 2000 року N806/2000
  • Указ Президента України “Про додаткове направлення миротворчого персоналу України до Місії Організації Об'єднаних Націй у Демократичній Республіці Конго”від 31 липня 2002 року №681/2002
  • Постанова КМУ «Про забезпечення діяльності українських миротворчих контингентів і миротворчого персоналу в складі Місії 
  • ООН у Демократичній Республіці Конго та Тимчасових сил ООН у Лівані» від 26 жовтня 2000 року N 1596
  • Наказ МВС України «Про організаційне забезпечення миротворчої діяльності МВС України» від 7 грудня 2003 року № 1490.